SBB:s styrelseledamot Anna Henningsson berättar om FSOL-premiär
Publicerad den 25 juni 2021
SBB:s styrelseledamot Anna Henningson, till vardags Räddningschef vid Räddningstjänsten Östra Blekinge, berättar om premiären för FSOL-förstärkningsresurs som användes vid den stora skogsbranden utanför Mönsterås i juni.
Fredag eftermiddag 18 juni startade en skogsbrand strax norr
om Finsjö, Mönsterås kommun. Branden spred sig snabbt norrut och omfattade närmare
ca 3*1 km.
Efter att MSB i omgångar under fredag och lördag morgon fått
hemställan om fler och fler helikopterresurser till branden, samtidigt som det
från södra Sverige skickades räddningsstyrkor och befäl valde MSB att aktivera
funktionen FSOL-Räddningstjänst och ställde frågan till mig, som naturligtvis
tackade ja och begav mig inledningsvis till den bakre stab som upprättats på
brandstationen i Kalmar och därefter till ledningsplatsen i Finsjö.
Ungefär samtidigt uppstod ytterligare en skogsbrand utanför
Mönsterås och inte minst behovet av samordning av de flygande enheter som fanns
på plats i området var stort. Både för att få effektivitet i släckinsatserna
men också för att inte äventyra flygsäkerheten. Åtta av de tio helikoptrar som
MSB har i beredskap var insatta i den första branden, och med extrema
brandriskvärden i stora delar av sydöstra Sverige fanns dessutom behov av att
återta viss helikopterberedskap så att inte tillkommande skogsbränder skulle
stå utan hjälp från luften och därmed riskera att hinna växa sig stora. Det
räckte med att hantera en större brand i södra Sverige.
Tidigt sågs även behov av mer skogsbrandsmateriel, uppbyggnad
av sambandsstruktur och logistik men även hårdvara i form av fler
Rakelapparater och laddare.
En av mina första uppgifter blev därför att ombesörja
hemställan om flygande resurser med större kapacitet, ledningsstöd för samordning
och koordinering av de flygande resurserna och fler markenheter. Genom att
sätta in flygande enheter med större kapacitet antog vi att effekten av varje
vattensläpp skulle bli större, samtidigt som några av de mindre helikoptrarna
kunde lämna brandplatsen och återställas för att fortsätta hålla beredskap för
nya bränder. Kort därefter inkom dessutom larm om ytterligare skogsbrand
utanför Norrköping som krävde fler flygande resurser från MSB, vilket visade
att vi låg rätt i tänket.
Under lördag eftermiddag bidrog FSOL till att skopande
flygplan, ledningsstöd för flygkoordinering och större helikopter från
helikopterflottiljen larmades samt släckbil och tankbil med personal från
R3-plutonen på F17 och soldater från hemvärnet. I samråd med RCB Hans Erlandsson
beslutades att öppna upp Kalmar flygplats under lördag och söndag för tankning
av de skopande flygplanen och helikoptrarna.
Det ledningsstöd för samordning och koordinering av de
flygande resurserna som 3e Helikopterskvadronen satte upp på ledningsplatsen
var ovärderligt för att få ut max effekt av vattenbombningarna från flygplanen
och helikoptrarna samtidigt som flygsäkerhet och logistik kring tankning,
besättningsbyten flyg- och vilotider mm säkrades. Som mest fanns 14
flygfarkoster i luften samtidigt undre lördag eftermiddag; civila helikoptrar,
helikoptrar från Försvarsmakten och Polisen, Kustbevakningsflyget och flera
skopande flygplan. Även det första kartunderlaget över skogsbrandområdet togs
fram av ledningsstödet från helikopterskvadronen.
Senare utökades hemställan till Försvarsmakten med en
begäran om tankresurs för drivmedel åt helikoptrarna så att de inte behövde
lägga onödig flygtid på att flyga till Kalmar för tankning. En tillfällig
tankplats upprättades under söndagen därför strax utanför samhället och delar
av R3-plutonen fick då svara för den flygplatsräddningstjänst som krävs vid
tankning. Kustbevakningsflyget flög över området och förmedlade foton samt
kartbild med brandområdet inritad.
Sambandet var en annan flaskhals jag som FSOL identifierade.
Dels behövdes en sambandsplan och struktur för hur sambandet ska fungera och
dels saknades Rakelapparater och laddare. Efter samråd med räddningsledaren
tillsåg FSOL att MSB förstärkningsresurs FSOL-Samband aktiverades och att
förutom sambandsledare, även 200 Rakelapparater med laddare från MSBs
teminalpool kom till platsen. Ytterligare en skogsbrandsdepå aktiverades för
att säkra tillgång till slang och armaturer.
Logistiken blev snart en annan flaskhals vid
ledningsplatsen. Ett par herrar i ett mindre ledningsfordon kan till nöds klara
sina dagliga behov genom att gå ut i skogen och ställa sig att kissa bakom nåt
träd, men när hundratals människor samlas på samma plats behövs helt andra
faciliteter för att inte skapa nya problem. Från Räddningstjänsten i Jönköping
kom rådet att avropa FAK/MTE från Jönköpings län för att handa logistiken. Från
och med söndag förmiddag skötte de allt från bajamajor, till transporter med
ATV och bandvagnar, mat och dryck, drivmedel till fordon och motorsprutor mm.
Efter ett intensivt dygn kändes det rätt skönt att lämna
vidare FSOL-stafettpinnen till Marcus Green, Kustbevakningen, som löste av mig
på ledningsplatsen.
Tre
erfarenheter vill jag skicka med till er som ska ut som FSOL nästa gång:
- Var ödmjuka inför uppdraget och den kanske många
gånger slutkörda räddningsledning som varit igång under många timmar innan ni
kommer till platsen. Från läktaren förlorar man inga matcher, och det som kan
te sig helt självklart för den som kommer in utifrån pigg och alert uppfattas
kanske inte på samma sätt av den som suttit i skogen senaste 24 timmarna.
- Sprid budskapet om FSOL-Räddningstjänst så att
förstärkningsresursen och vad vi kan bistå med görs känd.
- Ta fram en packlista så ni inte missar
väsentligheter som myggmedel, nödproviant, vattenflaska, laddare,
anteckningsmaterial, ombyte mm. Småländska mygg på ledningsplatsen när man är
genomsvettig blev en brutal erfarenhet för många.
/Anna Henningsson styrelseledamot i SBB och Räddningschef Räddningstjänsten Östra
Blekinge
Räddningstjänstens ledningsplats med flygsamordningen från helikopterskvadronen i förgrunden
Karta över brandområdet från kustbevakningsflyget
Ordergivning i räddningstjänstens ledningsbuss